Wózki jezdniowe to urządzenia służące do transportu towaru stosowane w różnych gałęziach przemysłu.
Jest to duża grupa, którą podzielić możemy na kilka różnych typów: wózki ciągnikowe, naładowne, unoszące, podnośnikowe (zwane potocznie widłowymi) oraz wózki specjalne. Wózki te różnią się między sobą konstrukcją i nadają się do pracy z różnymi ładunkami.
Jednym z rodzajów wózków widłowych są wózki wysokiego składowania, które według klasyfikacji UDT należą do kategorii 2WJO. Konstrukcja tego wózka pozwala na składowanie blokowe, pracę pomiędzy regałami oraz transport wewnętrzny długich ładunków. Pierwszy model wózka wysokiego składowania z wysuwnym masztem skonstruowała firma Jungheinrisch w Niemczech. Obecnie prym wśród producentów wózków widłowych specjalnych wiedzie producent wózków Bendi.
Najbardziej rozpowszechnione spośród wózków wysokiego składowania są wózki Reach Truck oraz wózki systemowe VNA. Stanowią one często podstawę wyposażenia magazynów wysokiego składowania.
Wózki widłowe Reach Truck nazywa się potocznie wózkami bocznymi, ponieważ kabina operatora znajduje się w nich z boku ładunku. Są to wózki z wysuwanym masztem i do pracy potrzebują szerokich korytarzy (od 2,7 do 3,2 metra) co powoduje znaczne zmniejszenie pojemności magazynu. Wózki systemowe VNA są natomiast stworzone specjalnie do pracy w wąskich korytarzach, szerokości około 1,8m. Aby móc sprawnie poruszać się w korytarzach niewiele szerszych od siebie, wózki VNA potrzebują prowadzenia indukcyjnego lub szynowo – rolkowego a także dużego korytarza transferowego, w którym wózek skręca z jednej alejki do kolejnej (szerokość korytarza transferowego musi wynosić od 4,5 do 5 m).
FOT. BENDI
Wózki systemowe VNA oraz wózki Reach Truck są bardzo często wybierane przez przedsiębiorców, mimo, że są rozwiązaniem nieco przestarzałym i nieopłacalnym. Na ich niekorzyść przemawia kilka czynników. Wózki te wymagają między innymi bardzo równej powierzchni aby mogły się sprawnie poruszać. W związku z tym, jeśli chcemy się zdecydować na ten typ wózka musimy również zadbać o modernizację posadzki, co wiąże się z dużymi kosztami. W przypadku VNA spore koszty generuje także przystosowanie posadzki do prowadzenia indukcyjnego lub szynowo – rolkowego. Ponadto fakt, że powierzchnia musi być równa sprawia, że wózki VNA i Reach Truck nie nadają się do pracy na zewnątrz, a więc konieczny jest zakup dodatkowego wózka satelitarnego, który będzie miał możliwość wyjeżdżania poza obręb budynku i prowadzenia załadunku oraz rozładunku samochodów dostawczych. W przypadku wózków VNA poruszających się po szynach, do użytkowania wózka oprócz posadzki należy również przystosować regały poprzez podniesienie zerowego poziomu składowania o 200mm za pomocą belek lub trawersów, ponieważ towar nie może być składowany na posadzce.
Kiedy kompletujemy wyposażenie magazynu możemy zdecydować się na najpopularniejsze i najczęściej używane rozwiązania czyli wózki Reach Truck albo VNA. Decyzja ta powinna być przemyślana, musimy bowiem uwzględnić wszystkie koszta, które wiążą się z użytkowaniem tego typu wózków. Jeśli ich zakup okaże się nieopłacany można rozejrzeć się za alternatywą. Warto skorzystać z pomocy doradców, którzy dobiorą sprzęt odpowiedni do naszych potrzeb.