W 2022 roku za pomocą platformy Automarket.pl klienci kupili ponad 3700 samochodów, co przełożyło się na 17 proc. wzrost liczby sprzedanych aut oraz ponad 30 proc. wzrost wolumenu wartości sprzedaży.

Pomimo utrzymującego się niedoboru pojazdów na rynku, w 2022 roku liczba dostępnych na platformie aut zwiększyła się o 81 proc.
W osiągnięciu celów sprzedażowych w trudnym gospodarczo okresie pomogła rozwijająca się współpraca z sieciami dealerskimi – liczba pojazdów dealerskich w ofercie Automarket.pl w 2022 roku podwoiła się i wzrosła do 1600 sztuk.

Automarket.pl to platforma należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, oferująca samochody nowe oraz używane z gwarancją – wszystkie dostępne od ręki. Platforma zamknęła 2022 rok z rosnącym wynikiem sprzedażowym w stosunku do ubiegłego roku. Klienci w 2022 roku za pośrednictwem serwisu zakupili łącznie ponad 3700 pojazdów. Większość aut została sprzedana w finansowaniu – 32 proc. w leasingu i 44 proc. w wynajmie długoterminowym.

Poszerzona oferta samochodów napędza wzrost sprzedaży

Rozwój platformy potwierdza dynamicznie rosnąca sprzedaż, która w 2021 roku wynosiła miesięcznie średnio ponad 250 pojazdów, a w 2022 roku już przeszło 300 sztuk. Najlepszym miesiącem był marzec, w którym sprzedano prawie 400 aut. Wzrost sprzedaży był natomiast możliwy przede wszystkim dzięki stałemu poszerzaniu oferty. Na koniec 2021 roku na platformie dostępnych było ponad 1300 aut, a już pod koniec 2022 roku o 81 proc. więcej – niemal 2400 sztuk.

– Pomimo wybuchu wojny w Ukrainie, spowolnienia gospodarczego, będącego pokłosiem pandemii COVID-19 i związanej z tymi wydarzeniami podwyżki stóp procentowych, niekorzystne z punktu widzenia rynku zjawiska nie zahamowały sprzedaży platformy Automarket.pl. W 2022 roku odnotowaliśmy wysoką liczbę transakcji oraz wzrost wolumenu ich wartości o ponad 30 proc. – mówi Paweł Pach, Prezes Zarządu PKO Leasing. – Utrzymanie rosnących wyników było możliwe dzięki zrozumieniu potrzeb klientów, podjęciu odpowiednich działań dotyczących zwiększenia elastyczności oferty – dodaje.

Klienci indywidualni kupują inaczej niż przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy i klienci indywidualni, decydujący się w 2022 roku na zakup na platformie Automarket.pl, wykazywali różnice w preferencjach dotyczących wybieranych marek. Ulubionym producentem firm była Skoda, na którą zdecydowało się 15 proc. kupujących z tej grupy, 14 proc. wybrało Hyundaia, a 13 proc. Opla. Auta ostatniej z wymienionych marek były z kolei najchętniej kupowane przez osoby prywatne (16 proc.), na drugim miejscu, z 12-proc. udziałem, uplasowały się Skoda i Hyundai, a na trzecim Toyota (8 proc.).

Wśród klientów, którzy zdecydowali się na zakup auta w leasingu lub wynajmie długoterminowym na platformie Automarket.pl, rośnie udział osób prywatnych. W 2022 roku już 61 proc. umów finansowania podpisywali klienci indywidualni – to o 14 pp. więcej w porównaniu do 2021 roku. Przedsiębiorcy natomiast chętniej decydowali się na zawarcie umowy leasingu lub wynajmu
w pełni przez internet – 58 proc. transakcji online dotyczyło właścicieli firm.

Wzrost udziału długoterminowych umów wynajmu

Udział umów wynajmu długoterminowego podpisywanych na 36 i 48 miesięcy na platformie Automarket.pl w 2022 roku wzrósł – odpowiednio z 32 proc. do 34 proc. oraz z 12 proc. do 14 proc. Jednocześnie spadł udział kontraktów zawartych na rok – z 30 proc. do 24 proc. Przyczyną tej zmiany może być potrzeba zabezpieczenia przed wzrostem raty, która w wynajmie pozostaje stała. Klienci chcą uniknąć również wzrostu pozostałych kosztów związanych z utrzymaniem auta poprzez wybór specjalnych pakietów serwisowych.

– W 2022 roku przekonaliśmy się, że klienci decydujący się na wynajem długoterminowy, niezwykle cenią sobie model „wszystko w jednym”. Aż 92 proc. umów wynajmu zawartych przez internet na platformie Automarket.pl zostało poszerzonych o pakiet usług dodatkowych Comfort, zawierający ubezpieczenie, obsługę serwisową, serwis, wymianę i przechowywanie opon oraz samochód zastępczy na czas trwania kontraktu – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu odpowiedzialny za rozwój Automarket.pl

Klienci decydujący się na wynajem długoterminowy chętnie korzystają również z zerowej wpłaty własnej, którą wybrało 47 proc. z nich. Dla porównania, w finansowaniu leasingowym takich osób było niecałe 6 proc.

Plany platformy Automarket.pl na 2023 rok

Dobre wyniki sprzedaży w 2022 spowodowały, że oczekiwania dotyczące obecnego roku są jeszcze większe. Poszerzanie oferty dostępnych aut, kontynuacja działań brandingowych oraz wdrożenie nowej infrastruktury IT mają pomóc w realizacji celów platformy Automarket.pl, pośród których najważniejszym jest sprzedaż ponad 4000 samochodów w 2023 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here