Transport drogowy i rynek samochodów ciężarowych w Polsce miały cięższe momenty podczas pandemii, jednak obecnie stopniowo wracają do poziomów z 2019 r. Stan branży odzwierciedla sytuacja podmiotów finansujących środki transportu, takich jak MAN Financial Services. Firma należy do liderów leasingu transportu drogowego pod względem penetracji, czyli udziału liczby finansowanych samochodów ciężarowych i dostawczych marki MAN.

MAN Financial Services to spółka należąca do Volkswagen Financial Services. Oferuje rozwiązania finansowe i usługi klientom marki MAN, w ponad 90 proc. firmom z branży transportu drogowego, zazwyczaj międzynarodowego. Oferta firmy to m.in. leasing operacyjny, wynajem,
w tym średnio- i długoterminowy oraz usługi ubezpieczeniowe.

– Dzięki ścisłej współpracy z MAN Truck&Bus co roku umacniamy pozycję marki MAN w Polsce. We wszystkich liniach biznesowych – pojazdach nowych, używanych, ciężarowych i dostawczych – jesteśmy pierwszym wyborem klientów, jako „finansowanie fabryczne” dla marki MAN.
– wyjaśnia Piotr Borowski, dyrektor departamentu Truck&Bus w Volkswagen Financial Services oraz członek zarządów MAN Financial Services Polska (MAN FS) i EURO-Leasing Polska.

Obecnie MAN Financial Services zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem wskaźnika penetracji, czyli liczby samochodów finansowanych leasingiem w stosunku do całej sprzedaży marki MAN na polskim rynku (na pierwszym jest Scania, podobnie jak MAN FS należąca do Grupy Volkswagen). W pojazdach ciężkich powyżej 6 ton wynik ogólny wyniósł 35 proc., z czego niemal połowa dotyczyła ciągników siodłowych.

Rynek po pandemii

Pierwsze półrocze 2021 roku przyniosło wyraźne ożywienie na rynku nowych pojazdów ciężarowych po spowodowanym pandemią wyhamowaniu. W okresie od stycznia do czerwca ich łączna sprzedaż (prawie 16 tys. pojazdów) była niemal dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Według danych PZPM wzrost ten wyniósł 97,5 proc. r/r.

Pandemia COVID-19 była najważniejszym zjawiskiem ubiegłego roku także dla firm finansujących środki transportu drogowego. Klienci MAN FS początkowo zastanawiali się, jaki będzie dalszy rozwój wydarzeń, jak wpłyną one na całą branżę i ich własne firmy. – MAN Financial Services w krótkim czasie od ogłoszenia lockdownu zaproponował rozwiązania, które wzmocniły poczucie bezpieczeństwa wśród klientów i pomogły im utrzymać stabilność. Były to między innymi „wakacje” kredytowe na 3 miesiące i elastyczna restrukturyzacja istniejących umów. Te działania zostały bardzo dobrze przyjęte – skorzystało z nich ponad 80 proc. naszych klientów – podkreśla Piotr Borowski. Na pozytywny odbiór tej akcji miały wpływ bliska współpraca marek MAN i MAN Financial Services oraz zaufanie klientów. W tym trudnym okresie każdy z nich miał bezpośredni kontakt do wyznaczonego konsultanta firmy, aby skrócić czas potrzebny na załatwianie spraw.

Rozwój usług rental

W październiku 2020 roku Volkswagen Financial Services,  kupił 100% akcji spółki EURO-Leasing Polska, funkcjonującej w Polsce pod marką MAN Rental. Celem było wzmocnienie pozycji rynkowej marki MAN w segmencie samochodów ciężarowych i rozwój oferty. – Głównym powodem zmian właścicielskich była chęć rozszerzenia palety produktowej VWFS o wynajem krótko- i długoterminowy pojazdów marki MAN oraz naczep w ramach MAN Rental. – mówi Piotr Borowski.

Wprowadzenie usług wynajmu to kolejny etap rozwoju rynku leasingu pojazdów ciężkich. Od teraz klienci mogą nie tylko wybrać kompleksowe usługi w ramach jednej raty, ale i w pełni skupić się na rozwoju swojego biznesu. MAN Rental oznacza dla klientów kompletną ofertę: elastyczne wypożyczanie i serwis pojazdów, ich pełną obsługę, brak ryzyka zamrażania własnego kapitału oraz ryzyka wartości rezydualnej, dostęp do rozwiązań telematycznych, a także szkoleń dla kierowców. W ramach rozwoju segmentu rental MAN FS bada też oczekiwania klientów, np.
w zakresie wynajmu krótkoterminowego, usług „pay per km” („płać tylko za przejechane kilometry”), leasingu finansowego i pożyczek.

Perspektywa MAN FS

– Zależy nam na tym, aby w 2021 roku uzyskać wyniki przynajmniej takie, jak w 2019. Decyzje zakupowe klientów są jednak jeszcze jednak ostrożne. Ten efekt dodatkowo wzmacnia konieczność wdrożenia unijnego Pakietu Mobilności regulującego międzynarodowy transport drogowy na terenie UE, a także dostosowania się do skutków Brexitu, choć ta ostatnia kwestia wydaje się już być coraz bardziej „oswojona” przez przedsiębiorców. – wymienia dyrektor Borowski.

Z perspektywy MAN Financial Services i finansowania pojazdów, wyjątkowo istotne było wprowadzenie na rynek modelu MAN TGX, który stał się szlagierem sprzedaży w Europie. MAN FS do oferty produktowej wprowadził kredyt na samochody dostawcze, a w najbliższym czasie uruchomi kredyt także dla klientów kupujących pojazdy ciężarowe. Utrzymana zostanie również jak najbardziej atrakcyjna oferta leasingu, wynajmu oraz ubezpieczeń komunikacyjnych.

– Wspólnie z marką MAN budujemy też strategię rozwoju sprzedaży pojazdów używanych marki. Jesteśmy istotnym elementem tej strategii. Oferujemy klientom leasing klasyczny i leasing z niskimi ratami, a także wynajem krótkoterminowy. To nie wszystko: w ramach kompleksowej obsługi klienta ubezpieczamy samochody, świadczymy usługi assistance, mamy również w ofercie pakiety serwisowe. Nasza penetracja usługami finansowania w segmencie używanych pojazdów wynosi obecnie 43 proc., ale planujemy przekroczyć poziom 50 proc. – wskazuje ekspert MAN Financial Services.

MAN FS nie jest typową spółką leasingową. Firmę wyróżnia wyjątkowa elastyczność, w tym otwartość na nieco większe ryzyko w imię realizacji potrzeb klientów. MAN Financial Services specjalizuje się w dostarczaniu mobilności przedsiębiorcom z branży transportowej, sprawnie obsługuje także klientów międzynarodowych.

Jutro transportu drogowego

Transport drogowy jest dla Europy kluczowy, dlatego w najbliższych latach będzie rósł popyt na pojazdy ciężarowe, a tym samym – na ich finansowanie. Duża liczba ładunków do przewiezienia przełoży się więc na zapotrzebowanie firm transportowych na leasing samochodów. – Patrząc na drugą stronę medalu, wśród hamulców rozwoju wymieniłbym trzy najważniejsze. Obawy o kolejną falę pandemii, związany z tym lockdown i potencjalne zatrzymanie fabryk – to raz. Dwa: wspomniane już zapisy unijnego Pakietu Mobilności. I ostatni, lecz nie najmniej ważny aspekt: brak kierowców na rynku. – opisuje Piotr Borowski z MAN FS.

Te wyzwania dotyczą i dostawców pojazdów, i firm finansujących, ale i klientów. Naturalnym środowiskiem polskich firm transportowych są drogi całej Europy, nie tylko Polski. Obok dostępności kierowców, problemem dla nich jest także właściwa logistyka, kontraktowanie powrotnych ładunków, ale i obowiązki spedycyjne, które stopniowo przejmują na siebie.

– Naszym celem jest wsparcie klientów na możliwie każdym etapie ich działalności. W ten sposób chcemy ich przekonać, że warto ponownie wybrać markę MAN oraz produkty finansowe MAN FS. Ułatwi to nie tylko kompleksowa oferta, ale i techniczne rozwiązania, takie jak wspólna platforma naszych obydwu firm, nad którą rozpoczynamy prace. – podsumowuje Piotr Borowski, dyrektor departamentu Truck & Bus w Volkswagen Financial Services oraz członek zarządów MAN Financial Services Polska i EURO-Leasing Polska.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here