Kolejny etap zautomatyzowanej mobilności
- Bosch rozszerza system automatycznego parkowania o funkcję automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych.
- Zautomatyzowane ładowanie to kolejny krok w kierunku rozwoju elektromobilności.
Bosch, w partnerstwie z Cariad, spółką zależną firmy Volkswagen, przeprowadza testy automatycznego systemu ładowania pojazdu bez kierowcy (ang. Automated Valet Charging). Na parkingu wyposażonym w automatyczny system parkowania samochodu pojazdy elektryczne mogą samodzielnie znaleźć wolne miejsce postojowe z dostępem do ładowania. Kierowca parkuje pojazd w specjalnej „strefie przekazania” w pobliżu wjazdu do garażu i za pomocą aplikacji uruchamia wysoce zautomatyzowaną usługę parkowania bez kierowcy (Automated Valet Parking)[1]. Infrastruktura prowadzi pojazd do miejsca parkingowego, gdzie robot otwiera klapkę ładowania i automatycznie wkłada kabel ładujący. Gdy akumulator pojazdu jest w pełni naładowany, robot wyjmuje kabel. Następnie samochód odjeżdża z powrotem na zwykłe miejsce parkingowe, zwalniając miejsce ładowania dla kolejnego pojazdu elektrycznego. Wszystko to umożliwia ładowanie i parkowanie kilku pojazdów bez udziału człowieka. Firmy Bosch i Cariad przetestowały już technologię zautomatyzowanej jazdy w dwóch lokalizacjach. W trakcie targów CES 2024 w Las Vegas Bosch zaprezentował technologię niezbędną do wdrożenia funkcji automatycznego ładowania.
Elektromobilność: automatyzacja przynosi szereg korzyści
System automatycznego ładowania bez konieczności ingerencji człowieka znacząco poprawia komfort użytkowników pojazdów elektrycznych. Co więcej, technologia ta przynosi szereg korzyści dla producentów samochodów, operatorów stacji ładowania, zarządców parkingów i dostawców energii. Dla środowiska samochody elektryczne oznaczają także redukcję emisji dwutlenku węgla związaną z ruchem drogowym.
“Automatyzacja odgrywa kluczową rolę w rewolucji motoryzacyjnej i przejściu na elektromobilność. Nasze dwie usługi, system parkowania bez kierowcy i system automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych, sprawiają, że mobilność staje się jeszcze bardziej przystępna” – powiedział Manuel Maier, wiceprezes ds. produktów do systemów parkowania bez kierowcy normy Level 4 w firmie Bosch. “Ułatwiając ładowanie pojazdów elektrycznych, łagodzimy obawy związane z zasięgiem, co jest kluczowe dla powszechnej społecznej akceptacji elektromobilności. Mając to na uwadze, Bosch i Cariad mogą sprawić, że parkowanie oraz ładowanie będą jeszcze bardziej efektywne i wygodne“.
Rolf Dubitzky, szef obszaru parkowania w firmie Cariad, także dostrzega duży potencjał w tej współpracy: „Cieszymy się, że wspólnie z firmą Bosch kształtujemy przyszłość automatycznego parkowania i ładowania. Nasza współpraca pozwala nam testować technologie na wczesnym etapie rozwoju pojazdu, dzięki czemu końcowy produkt jest niezawodny i oferuje klientom najlepsze możliwe doświadczenia”.