Od 1 stycznia 2022 roku nastąpi modyfikacja „Cennika usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym”. Będzie to pierwsza od trzech lat korekta cenowa przesyłek listowych, wysyłanych do adresatów w Polsce. Wprowadzone zmiany zostały już przyjęte przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Poczta Polska, jako operator wyznaczony, zapewnia wszystkim obywatelom dostęp do powszechnych usług pocztowych, świadczonych w wysokim standardzie, w sposób jednolity i na porównywalnych warunkach. W tym celu Spółka utrzymuje na terenie całego kraju szeroką sieć placówek pocztowych i oddawczych skrzynek na listy. Dostęp do usług wyznaczonego operatora możliwy jest pięć dni w tygodniu (a gdzieniegdzie – nawet przez siedem) w całej Polsce. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pocztowego, Poczta nie może zamykać nierentownych placówek czy likwidować usług, które przynoszą straty. Takie obowiązki nie dotykają konkurencji. Inne podmioty funkcjonujące na rynku usług pocztowych, w przeciwieństwie do Spółki, mogą kierować się w swojej działalności wyłącznie kalkulacjami biznesowymi i efektywnością kosztową.
Nowy cennik od 1 stycznia 2022 roku
Rosnące z roku na rok koszty pracy i transportu, ogólnoświatowy wzrost cen surowców wykorzystywanych przez Spółkę oraz spadający wolumen przesyłek listowych, przy zachowaniu wysokiego tempa inwestycji w podnoszenie swojej konkurencyjności na rynku, stały się impulsem do dokonania pierwszej od trzech lat modyfikacji cen przesyłek krajowych. Skala podwyżek wybranych usług w obrocie krajowym oscyluje w granicach od 2 do maksymalnie 11%. Przykładowo, cena popularnych listów nierejestrowanych ekonomicznych, w najczęściej wybieranych formatach S i M, wzrośnie o 30 gr. Z kolei opłata za przesyłkę poleconą priorytetową, w podstawowym formacie S (obejmującym kopertę, do której zmieści się złożona na pół kartka A4), zdrożeje o zaledwie 10 gr.
Warto podkreślić, że dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów, będzie to oznaczało dodatkowy wydatek rzędu kilku złotych w skali całego roku. Dla Poczty Polskiej nawet niewielka korekta cen świadczonych usług, to dodatkowy wzrost przychodu, który umożliwi uruchamianie nowych placówek pocztowych, jak i utrzymanie tych rzadziej odwiedzanych przez klientów, zlokalizowanych na terenach wiejskich.