W 2021 roku dzięki energii ze stacji ładowania GreenWay, kierowcy elektryków ponad 100 razy pokonali dystans dzielący Ziemię do Księżyca! Pobrane przez elektromobilnych 3000 MWh z sieci GreenWay w Polsce i na Słowacji to cztery razy więcej niż w poprzednim roku. Ta ilość energii przekłada się na bezemisyjne przejechanie przez kierowców łącznie ponad 16 mln km i uniknięcie emisji do atmosfery ponad 22 ton tlenków azotu (NOx) i ponad 3,6 tysiąca ton dwutlenku węgla (CO2).
GreenWay uruchomił w 2021 roku 150 nowych stacji ładowania: 117 w Polsce i 33 w Słowacji. Spółka dysponuje już w sumie 447 publicznymi stacjami ładowania, z których 323 znajduje się w Polsce, a 124 w Słowacji. Obecnie z infrastruktury ładowania ze znakiem GW w obu krajach korzysta łącznie już blisko 28 tysięcy klientów. To prawie trzy razy tyle, co pod koniec 2020 roku.
– Po efektach minionego roku widzimy, że elektromobilność jest w fazie intensywnego wzrostu. Spodziewamy się, że również i na koniec bieżącego będziemy mogli pochwalić się podobnymi rekordami tym bardziej, że minie on pod znakiem programów wsparcia publicznego dla elektromobilności – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Z drugiej strony, musimy także pamiętać o barierach prawno-administracyjnych, które ograniczają rozbudowę sieci ładowania na przykład w obszarze budowy przyłączy do stacji przez OSD. Przed nami wiele wyzwań i cały czas mam poczucie, że to dopiero początek boomu na rynku związanego z rozwoju elektromobilności.
Rekordowy 2021
O tempie rozwoju GreenWay, a co za tym idzie, upowszechnianiu elektromobilności, świadczą rekordowe statystyki z końca roku:
Liczba nowych, zarejestrowanych klientów w 2021 roku:
W całej sieci: 17 587
W tym w Polsce:15 191
W tym w Słowacji: 2 396
Dla porównania: pod koniec 2020 roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było niewiele ponad 10 tysięcy użytkowników.
Wzrost zainteresowania publiczną infrastrukturą ładowania widać także w dynamice liczby sesji ładowania rok do roku:
Liczba sesji ładowania w 2021 roku:
W całej sieci: 190 282
W tym w Polsce: 154 771
W tym w Słowacji: 35 511
Dla porównania: w 2020 roku kierowcy korzystali ze stacji ładowania GreenWay 65 266 razy.
E-taryfa i podniesienie mocy 40 stacjom
W kwietniu 2021 roku, równolegle z wejściem w życie e-taryfy dla elektromobilności, GreenWay Polska obniżył opłaty abonamentowe i zmienił ceny usług ładowania. E-taryfa pozwoliła bowiem na istotne obniżenie stałych stawek za dystrybucję energii na korzyść opłat powiązanych z rzeczywistym wykorzystaniem ładowarek. Umożliwiła także podniesienie ograniczonej do tej pory mocy 40 stacji DC do 50 kW.
Więcej zielonej energii
Samochód elektryczny jest tak ekologiczny, jak energia w jego baterii. Dlatego jednym ze strategicznych celów GreenWay jest zwiększanie liczby stacji ładowania zasilanych zieloną energią. Kamieniem milowym w jego realizacji była, rozpoczęta w czerwcu ubiegłego roku współpraca z Polenergia Sprzedaż Sp z o.o., która w ramach swojej oferty GoGreen oferuje zieloną energię w standardzie Energia 2051 z własnych OZE.
Długoterminowym celem GreenWay jest całkowita transformacja sieci ładowania na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Wsparcie w transformacji
Elektromobilność to także elektromobilne firmy i instytucje. Świadcząc kompleksowe usługi w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania, GreenWay wspiera transformację organizacji, które planują korzystać z elektrycznej floty lub same chcą świadczyć usługi ładowania.
W ubiegłym roku GreenWay wygrał największy jak dotąd przetarg branży elektromobilnej w Polsce przeprowadzony przez InPost. W jego wyniku dostarczy i zainstaluje w centrach logistycznych InPost stacje ładowania AC oraz DC i będzie się zajmować zarządzaniem ładowarkami i ich serwisem. W przyszłości stacje ładowania znajdą się także przy Paczkomatach® InPost.
We współpracy z urzędem Miasta GreenWay postawił także miejskie ładowarki w Katowicach, rozpoczął współpracę z siecią Żabka (przejął w zarządzanie ładowarkę w ekologicznej “Żabce” w Warszawie) oraz zainstalował i uruchomił 12 nowych stacji ładowania na parkingach sklepów sieci IKEA.
Współpracując z międzynarodowym inwestorem i zarządcą parkingów Interparking, GreenWay zainstalował również 9 ładowarek na parkingu wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki. Punkty ładowania zostały włączone do ogólnodostępnej sieci ładowania GreenWay.
Ładowanie w trasie
W 2021 roku GreenWay zwiększył obecność swojej infrastruktury ładowania na Miejscach Odpoczynku Podróżnych. Spółka uruchomiła 6 szybkich stacji ładowania przy MOP-ach na autostradzie A4. Wyniki kolejnego ubiegłorocznego przetargu GDDKiA umożliwiają jej także budowę kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3.
Elektromobilność w 2022
GreenWay stawia sobie za cel upowszechnienie pojazdów elektrycznych, by Europa Środkowa i Wschodnia stała się czystsza, zdrowsza oraz mniej uzależniona od ropy naftowej. W 2022 roku firma zamierza nadal intensywnie rozbudowywać publiczną sieć ładowania i dostarczać najwyższej jakości kompleksowe rozwiązania dla klientów B2B. W planach GreenWay jest uruchomienie w 2022 roku około 150 nowych stacji ładowania.
GreenWay zmienia także standardy technologiczne. Wraz z nadejściem 2022 roku spółka odeszła od instalowania stacji ładowania o mocy 50 kW na rzecz urządzeń o mocy 100 i 150 kW. Firma będzie też stopniowo rezygnować ze standardu CHAdeMO. Tam gdzie będzie taka możliwość, instalowane będą tylko urządzenia 2*CCS.