Nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub w Gdańsku, budowany przez konsorcjum Budimex i Deme Dredging, osiągnął 60% zaawansowania prac. Piątego czerwca uroczyście dokonano wmurowania kamienia węgielnego na terenie inwestycji, gdzie powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne. To kluczowy etap budowy zwiększający możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera używanego w transporcie) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Planowane zakończenie prac nad T3 to 2025 rok.
Grupa Budimex, realizuje projekt budowy największego terminala kontenerowego w regionie Morza Bałtyckiego – T3 Baltic Hub. Inwestycja ma umocnić pozycję Polski na arenie międzynarodowej jako ważnego węzła transportowego. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Oficjalne wmurowanie kamienia węgielnego oznacza również, że możliwości przeładunkowe terminala zwiększą się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie, dzięki czemu będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.
Dodatkowo, w ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków świata oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. Stworzy to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe środowisko pracy przez cały rok.
„T3 to będzie największy terminal kontenerowy w Polsce, oraz jedyny głębokowodny port morski w krajach bałtyckich. Zdajemy sobie sprawę z wagi tej inwestycji dla rozwoju handlu na Bałtyku, jak również rozwoju gospodarczego całego kraju. Nowy terminal umożliwi przyjmowanie nawet największych kontenerowców i uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją. Powiększy też obszar Polski o ponad 36 hektarów” – powiedział Artur Popko, Prezes Budimex S.A.
Prace są aktualnie skoncentrowane na realizacji dwóch kamieni milowych:
- przekazania Sectional Completion A w czerwcu tego roku – umożliwi to dostawę i montaż suwnic C-ARMG.
- przekazania Sectional Completion B do końca sierpnia tego roku – dotyczy kompletnego wykonania 4 pierwszych stacków kontenerowych w celu testowania i uruchamiania suwnic C-ARMG.
Pozostałe prace obejmują m.in. prace żelbetowe przy oczepie belki odwodnej i odlądowej, montaż szyn pod dźwigi CRMG, prace kubaturowe, roboty branżowe oraz ziemne.
Ochrona środowiska to priorytet Budimex
Przy budowie terminala T3 zastosowano również najnowsze technologie, dzięki czemu środowisko naturalne, w którym budowany jest terminal, pozostanie nienaruszone. Prowadzony jest monitoring stanu środowiska oraz badany jest hałas pod i nad ziemią. Ponadto do ochrony ssaków morskich stosuje się specjalne urządzenia odstraszające. Dzięki tym działaniom, projekt wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju i wzbogacenia dziedzictwa naturalnego tego obszaru. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku a ich zakończenie jest planowane w 2025 roku.
To nie jedyny przykład działań Grupy Budimex mający na celu włączanie się w aktywną ochronę regionu wybrzeża Bałtyku. Firma wsparła również Fundację Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, odpowiedzialną za Stację Morską i Fokarium w Helu, które otrzymały zaawansowany analizator biochemiczny, aby skutecznie pomagał w odbudowie populacji ssaków morskich. Urządzenie przez wykonywane badania krwi, znacznie skraca czas oczekiwania na wyniki, dzięki czemu zwiększa szansę na uratowanie tych zwierząt. W akcję zaangażowali się pracownicy lokalnego kontraktu – budowy terminala kontenerowego T3 w Gdańsku