Budimex rozpoczął prace nad projektem rozbudowy drogi D1 Bratysława – Triblavina na Słowacji. Przedmiotem projektu jest budowa strategicznego skrzyżowania dwóch autostrad, która znacząco przyczyni się do poprawy sytuacji komunikacyjnej w stolicy kraju – Bratysławie.
Odcinek realizowany przez Budimex ma długość 3,6 km i obejmie poszerzenie oraz przebudowę nawierzchni autostrady, budowę 18 mostów, a także dodanie systemu informacyjnego i ekranów akustycznych. W sumie generalny wykonawca zrealizuje 128 obiektów budowlanych. Wymagającym aspektem projektu będzie prowadzenie prac budowlanych przy zachowaniu ruchu na autostradzie D1 na obrzeżach Bratysławy.
Budowa składa się z dwóch kluczowych kamieni milowych. Pierwszym jest budowa obwodnic, które przekierują ruch z autostrady D1 i połączą dwie gałęzie skrzyżowania dla możliwości budowy niezbędnych mostów na skrzyżowaniu D1/D4. Drugim kamieniem milowym jest połączenie autostrad w kierunku Trnava – Jarovce. Całkowity czas budowy szacowany jest na 1100 dni.
– Na rozgałęzieniach skrzyżowania autostrad D1 i D4 prowadzone są nasypy oraz wzmocnienia pod murami oporowymi i odhumusowanie lub usunięcie materiału po rozbiórce, a także przezbrojenia sieci inżynieryjnych. Trwa także przebudowa hydromelioracji. Prace rozbiórkowe zostały już częściowo zakończone na placu budowy, a badania archeologiczne zbliżają się już do końca – Igor Sedláček, Dyrektor Kontraktu Budimex SA.
Aktualnie eksperci badają kilka teorii związanych z wykopaliskami archeologicznymi – dotychczasowe odkrycia wskazują, że w tych miejscach istniała prehistoryczna osada celtycka.
Latem 2022 r. Budimex wygrał przetarg na budowę autostrady D1 Bratysława-Triblavina o wartości 110,85 mln euro, a pod koniec roku podpisał- umowę ze słowackim zamawiającym. To pierwszy kontrakt, który firma zdobyła od czasu wejścia na rynek słowacki w 2021 roku.