23 czerwca 2017 r. wmurowano kamień węgielny pod budowę wieży kontroli ruchu lotniczego w Pyrzowicach, która będzie najwyższym tego typu obiektem w Polsce.
Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela, Prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik i Prezes Budimex SA Dariusz Blocher podpisali akt erekcyjny nowej wieży i wmurowali kamień węgielny pod budowę.
Wieża kontroli lotniska Katowice Airport będzie najwyższym tego typu obiektem w Polsce. W 46-cio metrowym budynku na powierzchni ponad 1800 m kw. rozmieszczone zostaną pomieszczenie ze stanowiskami kontroli wieżowej i kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół wieży powstanie system dróg wewnętrznych wraz z parkingami. Poziom operacyjny ulokowano na wysokości 42 m. Nowa wieża usytuowana jest w południowo-wschodniej części portu i zastąpi starą, „zaledwie” 23-metrową.
Układ budynku składa się z dwóch elementów. Część niska to dwukondygnacyjny budynek o konstrukcji słupowo-ścianowej. Druga część o wysokości 45,75 m, zawiera trzon zbudowany jako wspornik pionowy o przekroju poprzecznym prostokąta z wydzielonym wewnątrz ciągiem dla windy oraz szachtami instalacyjnymi. Utwierdzenie trzonu stanowi płyta fundamentowa, natomiast w górnej części trzonu na wspornikach poziomych oparto stropy zasadniczej części wieży. Zwieńczenie wieży stanowi stalowy dach.
Wizualizacja
FOT. BUDIMEX
Elewację wieży zaprojektowano z aluminiowej płyty kompozytowej. W trzonie zamontowana będzie winda elektryczna z podszybiem i nadszybiem bez pomieszczenia maszynowni, przystosowana do wymogów ekip ratowniczych.
Nowa wieża w Pyrzowicach będzie gotowa na początku 2018. Wartość kontraktu to 20,22 mln zł netto.
Katowicka wieża jest inwestycją w bezpieczeństwo ruchu lotniczego i poprawę jego płynności, a przede wszystkim stanie się jedną z infrastrukturalnych wizytówek województwa śląskiego.