W fabryce układów hamulcowych Bosch w Mirkowie koło Wrocławia wyprodukowano już milion czujników prędkości obrotowej koła

  • 6 maja obchodzimy Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
  • Komponenty samochodowe firmy Robert Bosch od 137 lat przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
  • W Mirkowie pod Wrocławiem w przeciągu niespełna roku wyprodukowano już milion czujników prędkości obrotowej koła (WSS – Wheel Speed Sensor). Zaraz obok iBoosterów – systemów wspomagania układu hamulcowego, to jeden z kluczowych komponentów produkowanych w podwrocławskiej fabryce Bosch, którego zastosowanie realnie przyczynia się do bezpieczeństwa nas wszystkich.

 

6 maja obchodzimy Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który został ustanowiony przez Komisję Europejską, by zwrócić uwagę mieszkańców Unii Europejskiej na kwestię bezpieczeństwa na drogach, a także zachęcić ich do zmiany niebezpiecznych nawyków i zachowań.

W Polsce mamy pewne powody do dumy: w 2022 roku spadła liczba zarówno wypadków drogowych, jak i rannych oraz ofiar śmiertelnych– ta ostatnia po raz pierwszy w historii nie przekroczyła 2 tys. Eksperci wskazują, że ten pozytywny trend ma związek ze zmianami w przepisach ruchu drogowego, ale także z coraz lepszą infrastrukturą drogową oraz użytkowaniem przez polskich kierowców coraz nowszych i bardziej zaawansowanych technologicznie aut.

Liderem na rynku w zakresie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa w branży automotive jest Bosch. W podwrocławskim Mirkowie, wiodącej lokalizacji Grupy jeśli chodzi o układy hamulcowe, produkowane są na szeroką skalę rozwiązania, które znajdują zastosowanie w pojazdach ma całym świecie.

„Od lat w Bosch przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, a nasze komponenty wykorzystywane są do produkcji aut z szerokiego portfolio naszych klientów. Naszym celem jest tworzenie zrównoważonej i bezpiecznej mobilność. Mówimy o tym ze szczególną dumą w kontekście Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” – powiedział Piotr Pyzio, dyrektor zakładu w Mirkowie i członek zarządu spółki Robert Bosch w Polsce.

Milion czujników prędkości obrotowej koła (WSS)

Produkowany przez Bosch czujnik prędkości obrotowej koła WSS (ang. Wheel Speed Sensor) to kluczowy dla bezpieczeństwa jazdy komponent, którego podstawowym zadaniem jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS (kontrolującego siłę hamowania). Czujnik w bezkontaktowy sposób wykrywa prędkość obrotową kół pojazdów i gdy tylko prędkość ta spada poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, minimalizując ryzyko poślizgu. Informacje pozyskane z czujników WSS są także przesyłane przez system ABS do innych systemów elektronicznych, takich jak kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce czy kontrolować inne podzespoły celem zapobieżenia poślizgowi wzdłużnemu (TC) i poprzecznemu (ESP) samochodu. Czujniki prędkości obrotowej kół stanowią integralną część nowoczesnych systemów sterowania hamulcami i zarządzania jazdą.

Produkcję czujników WSS uruchomiliśmy w polskiej lokalizacji Bosch w Mirkowie w kwietniu 2022 roku. W ciągu niespełna 12 miesięcy wyprodukowaliśmy ich już ponad milion sztuk. Bardzo cieszy nas fakt, że to kolejny projekt pod Wrocławiem. Poszerzamy nasze portfolio produktowe oraz dajemy szansę wszystkim pracownikom na rozwój, jednocześnie przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. To ogromny sukces całego zespołu oraz świetna wiadomość dla wszystkich uczestników ruchu drogowego” – dodał Piotr Pyzio.

 

Skrócenie drogi hamowania zwiększa bezpieczeństwo jazdy

W zakładzie Bosch w Mirkowie produkowany jest także iBooster – zespół mocy, którego zastosowanie skraca drogę hamowania i w efekcie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. System wspomagania układu hamulcowego iBooster jest niezależny od wykorzystywanej w pojazdach z silnikiem spalinowym próżni, dzięki czemu lepiej przystosowany jest do wykorzystania go w samochodach elektrycznych i hybrydowych, pozwalając na łatwiejszą integrację pod względem rekuperacji podczas hamowania jak i sposobu zasilania. Daje też nowe możliwości, np. zastosowanie Hill Hold Control. To asystent ruszania pod górę, który po wykryciu, że pojazd stoi na wzniesieniu, blokuje na krótki czas (ok. 2-5 sekund) hamulce, dzięki czemu kierowca może swobodnie wcisnąć sprzęgło i przełożyć nogę z pedału hamulca na gaz, nie obawiając się, że pojazd się stoczy.

iBooster, z uwagi na możliwość konfiguracji oprogramowania pod wymogi konkretnych producentów dotyczące charakterystyki pedału hamulca, może być umieszczany w różnych modelach samochodów z uwzględnieniem ich indywidualnych cech.

Zakład Bosch w Mirkowie pod Wrocławiem powstał 27 lat temu i dziś jest jednym z kluczowych miejsc dla rozwoju motoryzacji w Polsce i Europie. W trzecim kwartale 2023 roku planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych fabryki, dzięki czemu powierzchnia zakładu zwiększy się o 25%.

 

ABS, ESP – kluczowe systemy bezpieczeństwa opracowane przez Bosch

Firma Bosch dba o nasze bezpieczeństwo od 137 lat. Nie każdy wie, że to właśnie niemieckie przedsiębiorstwo opracowało i wprowadziło również jedne z najważniejszych systemów bezpieczeństwa we współczesnych samochodach – systemy ABS i ESP.

45 lat temu Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził ABS do produkcji seryjnej. System ten zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania, dzięki czemu kierowca nie traci kontroli nad pojazdem. Od 2006 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane na polskim rynku są standardowo wyposażone w ABS. Z kolei Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP), utrzymujący samochód bezpiecznie na torze jazdy, został opracowany przez Bosch w 1995 roku i wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszką powietrzną jest jednym z najważniejszych elementów ratujących życie w pojeździe.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here