Wspólnie prowadzone prace projektowe przyspieszą wprowadzenie funkcji zautomatyzowanej jazdy w pojazdach wszystkich klas
- Bezpieczne, bezstresowe i naturalne prowadzenie w czasie jazdy: funkcja umożliwiająca kierowanie autem bez użycia rąk tworzona dla jednej z największych flot pojazdów na świecie
- Podwojenie kompetencji: ponad 1000 specjalistów z firm Bosch i Cariad tworzy wspólne projekty
- Rozwiązania na dziś i jutro: platforma inżynierska posłuży jako podstawa rozbudowy zautomatyzowanej jazdy do poziomu 3
- Wspólne cele rozwojowe do zbadania i oceny wprowadzenia poziomu 4.
Większe bezpieczeństwo i mniej stresu dla kierowców, szybsze wdrażanie funkcji zautomatyzowanej jazdy we wszystkich klasach pojazdów: Bosch i Cariad, spółka zależna Grupy Volkswagen, podejmują współpracę, aby osiągnąć ten cel w ramach kompleksowego partnerstwa. Firmy chcą, aby częściowo i wysoce zautomatyzowana jazda znalazła powszechne zastosowanie, a tym samym była dostępna dla szerokiej rzeszy konsumentów. W przypadku pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen, sojusz ma na celu udostępnienie funkcji, które umożliwią kierowcom tymczasowe zdjęcie rąk z kierownicy. Chodzi o tzw. systemy „hands-free“ poziomu 2 do jazdy miejskiej, pozamiejskiej i na autostradach, a także o system, który przejmuje wszystkie zadania prowadzenia pojazdu na autostradzie (poziom 3 SAE). Pierwsza z tych funkcji ma zostać zainstalowana w 2023 roku.
Obie firmy wspólnie opracują najnowocześniejszą, wystandaryzowaną platformę oprogramowania dla częściowo i wysoce zautomatyzowanej jazdy. Celem jest wykorzystanie tej platformy we wszystkich prywatnie użytkowanych klasach pojazdów sprzedawanych pod markami Grupy Volkswagen – a tym samym w jednej z największych flot pojazdów na świecie. Możliwe będzie również zintegrowanie wszystkich komponentów opracowanych przez sojusz w pojazdach i ekosystemach innych producentów samochodów.
Doświadczenie w zakresie oprogramowania i produkcji seryjnej
„W przypadku pojazdów prywatnych postęp w jeździe zautomatyzowanej następuje krok po kroku. W firmie Bosch z powodzeniem pracujemy nad tym od wielu lat. Wspólnie z firmą Cariad przyspieszymy wprowadzenie na rynek częściowo i wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy we wszystkich klasach pojazdów, udostępniając je tym samym każdemu. Dzięki temu jazda po drogach będzie bezpieczniejsza i bardziej relaksująca” – mówi członek zarządu Bosch, dr Markus Heyn. „Będziemy mogli oferować tworzone rozwiązania także innym naszym klientom, wyznaczając w ten sposób nowe standardy”. Partnerzy dysponują atutami niezbędnymi do wprowadzenia coraz bardziej zautomatyzowanej jazdy na nasze drogi i upowszechnienia tego rozwiązania: mają wieloletnie doświadczenie w produkcji seryjnej, skalowalności i homologacji systemów, a także know-how w zakresie oprogramowania, rozwoju opartego na danych i sztucznej inteligencji.
„Zautomatyzowana jazda jest kluczem do przyszłości naszej branży. Dzięki naszej współpracy wspólnie wzmocnimy Niemcy jako miejsce rodzenia się innowacji. Bosch i Cariad będą dalej poszerzać swoją wiedzę fachową w zakresie rozwoju pionierskich technologii” – mówi Dirk Hilgenberg, dyrektor generalny Cariad. „To podkreśla naszą ambicję dostarczania klientom najlepszych możliwych rozwiązań, tak szybko, jak to możliwe”.
Inteligentne przetwarzanie informacji z rzeczywistego środowiska
W różnych lokalizacjach należących do obu firm, a zwłaszcza w Stuttgarcie i Ingolstadt, pracownicy działu Bosch Cross-Domain Computing Solutions oraz Cariad będą współpracować w celu opracowania częściowo i wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy. Pracując w mieszanych, sprawnie działających zespołach, będą częścią globalnej sieci. Oczekuje się, że w momentach szczytowych działań, przy projekcie będzie pracować ponad 1000 ekspertów z obu firm nad niezbędnymi elementami – od oprogramowania pośredniczącego, po poszczególne aplikacje. Obie firmy rozpoczęły już rekrutację nowych ekspertów do pracy w sojuszu.
Nacisk kładziony jest na opracowanie oprogramowania opartego na danych na podstawie informacji z 360-stopniowego badania środowiskowego. W tym celu tworzone jest wysoce innowacyjne środowisko programistyczne do gromadzenia, analizy i przetwarzania danych. Środowisko będzie również wykorzystywać metody sztucznej inteligencji. Kalkulacja jest prosta: im obszerniejsza baza informacji z rzeczywistego ruchu drogowego, tym bardziej solidne i naturalne może być projektowanie półautomatycznych i wysoce zautomatyzowanych funkcji jazdy.
Dotyczy to na przykład dodatkowych warstw dla map o wysokiej rozdzielczości do lokalizowania oraz prowadzenia bocznego i wzdłużnego pojazdów. Sojusz będzie również pracował nad tymi warstwami. Co więcej, dotyczy to zarówno codziennych sytuacji na drodze, jak i szczególnych przypadków w ruchu drogowym, które występują rzadko, ale są tym trudniejsze do rozwiązania dla systemu (tzw. corner cases).
Przetwarzanie informacji w czasie rzeczywistym
„Najlepszym poligonem dla rozwoju zautomatyzowanej jazdy jest ruch drogowy. Z pomocą jednej z największych na świecie połączonych z siecią flot pojazdów, uzyskamy dostęp do ogromnej bazy danych. To pozwoli nam przenieść zautomatyzowane systemy jazdy na nowy poziom. Wszyscy nasi klienci będą mogli z tego skorzystać” – mówi dr Mathias Pillin, prezes Bosch Cross-Domain Computing Solutions. „Wspólnie możemy testować funkcje zautomatyzowanej jazdy na szerszą skalę w rzeczywistych pojazdach i szybciej je wdrażać. Nasza praca inżynierska będzie wykonywana wspólnie z firmami Bosch i Cariad jako jeden zespół. Taki sojusz jeszcze nigdy nie istniał w branży motoryzacyjnej” – mówi dr Ingo Stürmer, dyrektor projektu sojuszu w Cariad.
Wiąże się to również z wprowadzaniem do procesu rozwoju danych zebranych w rzeczywistych warunkach ruchu – w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym. Każdy kilometr przejechany w rzeczywistych warunkach drogowych oraz zebrane, ocenione i przetworzone dane oznaczają większą bazę informacji wymaganą do wdrożenia wyższych poziomów zautomatyzowanej jazdy i wprowadzenia jej na drogę w sposób bezpieczny i niezawodny. Partnerzy uzgodnili również możliwość sprawdzenia wspólnych celów rozwojowych i harmonogramów na ścieżce ku w pełni zautomatyzowanej jeździe (poziomu 4 SAE).
Zasada przewodnia tego partnerstwa opartego na równych warunkach jest następująca: jedna z największych na świecie grup produkujących samochody oraz jeden z największych światowych dostawców motoryzacyjnych to ogromny krok naprzód w rozwoju zautomatyzowanej jazdy.