Łańcuch dostaw, a postrzeganie firmy i marki

0
195

 

Żyjemy w czasach, w których nasza marka stanowi niekiedy aż 85% całkowitej wartości firmy.

Dlatego też tak ważnym jest aby dbać o reputację przedsiębiorstwa. Wprowadzenie na rynek niepełnowartościowego produktu lub co gorsza produktu zagrażającego zdrowiu konsumentów może znacząco wpłynąć na utratę zaufania klientów do naszej firmy, spowodować kryzys wizerunkowy czego następstwem będzie spadek sprzedaży produktów oraz obniżenie wartości marki. Warto zatem przyjrzeć się łańcuchowi dostaw aby skutecznie monitorować jakość towaru i w razie problemów móc szybko zareagować.

Łańcuch dostaw, a Twoja firma

FOT. STOCK

Dla branż związanych z produkcją kosmetyków, leków i żywności konieczność śledzenia ruchu i pochodzenia towarów nie jest niczym nowym, jednak niektóre firmy z sektora FMCG trochę gorzej radzą sobie z tym wymogiem. Często producenci nie potrafią dotrzeć do źródła problemu i nie wiedzą którą z partii produktów wycofać, jeśli jedna z nich okaże się wadliwa lub stwarzająca niebezpieczeństwo zdrowotne dla klienta.
Do zakażenia lub zepsucia żywności może dojść w każdym momencie i w dowolnym miejscu łańcucha dostaw więc wszyscy uczestnicy tego łańcucha powinni być czynnie zaangażowani w monitorowanie pochodzenia produktów. Firmy transportowe, dostawcy, producenci, dystrybutorzy, sieci detaliczne i sklepy muszą dbać o rzetelny przekaz informacji o produkcie tak aby operatorzy logistyczni mieli możliwość uzyskania danych od poprzedniego etapu łańcucha (co od kogo otrzymano) i przekazania tej informacji do następnego etapu (do kogo i co wysłano). Monitorowanie partii produkcyjnej na każdym etapie łańcucha dostaw określamy terminem traceability czyli identyfikowalnością.
Jak wiemy zapewnienie gwarancji jakości produktu wzbudza zaufanie klientów, którzy chętniej owy produkt kupią. Przedsiębiorcom opłaca się zatem zainwestować w system traceability i zadbać o bezpieczeństwo swojego towaru, gdyż pomoże im to zbudować przewagę nad konkurencją i osiągnąć sukces rynkowy.
Niezbędne narzędzia pozwalające spełnić wymagania związane z identyfikowalnością produktu posiada system GS1. Posługuje się on globalnymi standardami w zakresie oznaczania towarów i wspomagania przepływu informacji. Pozwala na jednoznaczną identyfikację towarów w oparciu o unikalne numery GS1. Dane o przemieszczanym towarze gromadzone są przez program automatycznie w oparciu o skanowanie standardowych kodów kreskowych a przekazywanie informacji odbywa się za pomocą elektronicznych dokumentów handlowych.

Dzięki programowi GS1 informacje są ustandaryzowane a ich odbiór staje się automatyczny.

Przedsiębiorstwa transportowe mogą zatem więcej czasu poświęcić na wykorzystywanie informacji niż na jej otrzymywanie. Przepływ przesyłek jest bardziej przejrzysty i nie ma żadnego problemu z błyskawicznym odszukaniem ewentualnej wadliwej partii. Użytkowanie systemu zapewnia poprawę wydajności czynności operacyjnych związanych z przepływem towarów i informacji o nich, zmniejszenie ilości błędów a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa dystrybucji.

Śledzenie towaru na całym łańcuchu dostaw pozwala na szybką i trafną identyfikację niebezpiecznych partii, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta i które trzeba wycofać ze sprzedaży. Jest to istotnie nie tylko dlatego, że wpływa na zaufanie klienta do danej marki ale też dlatego, że jest to po prostu wymóg prawny. Wszystkie ogniwa łańcucha dostaw powinny zatem wykorzystywać metody i narzędzia umożliwiające monitorowanie przesyłek. Dlatego też zarówno producenci jak i ich partnerzy handlowi, czyli firmy transportowe oraz operatorzy logistyczni coraz chętniej inwestują w system wspierający realizację identyfikowalności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here